Cardiff & Bures Miller skaber billeder af lyd


Det er få kunstnere, der benytter sig så gennemført af lyd som canadiske Cardiff & Miller

Janet Cardiff & George Bures Miller, Louisiana Contemporary, Louisiana, Humlebæk. Til 17. september, 2006.

Det er få kunstnere, der interesserer sig for lyd. I alle tilfælde sådan som det canadiske kunstnerpar, Janet Cardiff og George Bures Miller, gør det. Når man står foran et værk som ’House Burning’ og betragter en video af et brændende hus, så føles det faktisk ikke som om man mangler noget. Men i det sekund, man tager de medfølgende hovedtelefoner på, træder man helt ind i værket, som en anden Hjalmar på rejsen med Ole Lukøje!
Cardiff & Miller benytter sig af en voldsom stereoeffekt, men også af en lydstyrke, der tillader omgivelserne at blande sig. På den måde befinder man sig pludselig i et krydsfelt, et sted hvor flere verdener mødes og overlapper hinanden. Man bliver sig skiftevis sin tilstedeværelse prikkende bevidst, og forsvinder ind i en drømmeverden, hvor halvglemte minder igen tager form.
Det oplever man i den grad også i Janet Cardiffs ti år gamle ’Louisiana Walk # 14’, som består af en audioguide, der leder en fra cafeteriet ned længst vandet og (næsten) op til Cardiff & Millers udstilling. Jeg valgte dansk tale på turen, og det var nok en fejl. I alle tilfælde var det ikke Cardiff selv, der hviskede mig i øret. Men selvom der var passager, hvor jeg ganske enkelt ikke kunne høre, hvad der blev sagt og man til sidst efterlades som af én, der pludselig har tabt interessen, så er det et fantastisk værk.
Undervejs er det svært ikke at tale tilbage til stemmen i øret (hvilket også gør det underholdende for andre gæster på museet!), man tror et split sekund, at man virkelig angribes af hunde, og jeg var nær faldet i vandet af overraskelse, da der – rent tilfældigt, håber jeg – faktisk kom en mand gående på stranden, præcis som stemmen i mit øre sagde at der ville.
Cardiff & Miller viser i alt seks værker på Louisiana, så det er ikke nogen stor udstilling. Og det er faktisk synd. Til gengæld er navnlig ’The Muriel Lake Insident’ som tidligere er blevet vist på Venedig Biennalen med stor succes, og ’The Berlin Files’ overbevisende værker. Man skal bare give sig tid – og hen.

 

 

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer