Jeppe Heins krævende kunst

Jeppe Hein Mobile Mobile 2010Før man kan nyde, skal man yde, for der skal både samarbejde ogbenkræfter til, før Jeppe Heins værk folder sig fuldt ud

Jeppe Hein: Milieu Social. Galleri Nicolai Wallner, Ny Carlsberg Vej 68, København V. Til 20. marts, 2010. fem hjerter

 

der de værker, som synes at give sig selv. Leges med skal der også hos Jeppe Hein, men her på en helt anden og mere ligefrem måde. Hos Wallner viser Hein således sit ’Milleu Social’, der består af fire cirkelrunde og dobbelte spejle monteret som en mobile, der kan sættes i bevægelse, hvis man tramper i pedalerne på en kondicykel. Finten er, at cyklen står i et andet rum, så den, der yder, ikke selv kan få glæde af sine anstrengelser.

Men selv når værket ikke rører sig ud af stedet, er det en visuel oplevelse. Den sorte cykel står skulpturelt og skarpt i rummet, mens verden vender og drejer sig, hvis man bevæger sig rundt mellem de mandshøje spejlcirkler. Selv stillestående udfordrer spejlene rumfornemmelse, og når de begynder deres dans ser man til med skræk og spænding, for bare de nu ikke rammer hinanden og splintres til atomer!

Jeppe Hein Mobile Mobile 2Hvis Jeppe Hein havde villet trække på (kunst)historien, kunne han have kaldt værket ’Effort Commun’, fælles anstrengelser, sådan som en skulptur fra først i 1960’erne af cobrakunstneren Sonja Ferlov Mancoba hedder. Men hvor hendes værk viser fællesskabet, så skaber Heins det, fordi det fulde udbytte først opnås i det øjeblik, man indgår en alliance med en anden gæst og gensidigt ofrer sig for hinanden. Det kan lyde banalt, men det banale er ikke altid at foragte, sådan som en anden Cobrakunstner, Asger Jorn (der faktisk er i familie med Jeppe Hein) gerne understregede.

Jeppe Hein Mobile Mobile 3

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer.