Kunstverdenen anno 2018

Pablo Picasso: ‘Le Réve’, 1932. Private collection copyright Succession Picasso/DACS London, 2017

Han er ikke til at komme udenom, hverken i kunsthistorien eller når det gælder årets udstillinger. For Pablo Picasso er her, der og allevegne i 2018. Ganske vist har Picasso næppe nogensinde været helt ude af billedet, men stigningen i udstillingsaktivitet er ikke desto mindre mærkbart.

Flagskibet sættes i søen på Tate Modern til marts, når dørene slås op til ‘Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy’, der faktisk er Picassos første separatudstilling på museet. Som titlen antyder handler det om ét enkelt år, 1932, men når det drejer sig om produktive Picasso, er det nok til en hel udstilling, der lover både at fungere som et kig i kunstnerens dagbog og vise os sider af Picasso, vi aldrig før har set. Samt tre malerier med Picassos elskerinde, Marie-Thérèse Walter, som model (se blandt andet ‘Drømmen’ ovenfor!), der mødes igen for første gang siden 1932.

Som sagt står Tate Modern langtfra alene med deres Picasso-præsentation, omend de fleste andre må holde sig på en lidt mindre skala end Tate Modern. Blandt de mange muligheder for at se Picasso-kunst i år kan man nævne udstillingen af smykker, udført af kunstnere, der vises på Musée des Arts Décoratifs i Paris og Louisianas udstilling ‘Picassos keramik’.

Men Tate Moderns Picasso-udstilling er desuden del af endnu en tendens, der bliver stadig mere markant: At udstillinger turnerer rundt mellem museer i forskellige lande. For selvom Tate ser ud til at løbe med det meste af opmærksomheden, kan udstillingen faktisk ses allerede på Musée National Picasso i Paris, hvor den har overskriften ‘Picasso 1932, année érotique’.

 

‘Picasso 1932, ‘Picasso 1932, année érotique’, Musée National Picasso, 5 rue de Thorigny, Paris. Til 11. februar
‘Picassos Keramik’, Louisiana, Gammel Strandvej 13, Humlebæk 1. februar til 27. maj

‘Bijoux d’artistes de Picasso à Jeff Koons’, Musée des Arts Décoratifs, 107 rue de Rivoli, Paris 7. marts til 1. juli

‘Picasso 1932 – Love, Fame, Tragedy’, Tate Modern, Bankside, London. 8. marts til 9. september

 

Lucian Freud: ‘Girl with a White Dog’, 1950-51, Tate.

Præcis som med Picasso-udstillinger generelt, er der heller ikke her som sådan tale om en nyskabelse. Og så lidt alligevel, for de aktuelle vandreudstillinger er i højere grad samarbejder, der tilpasses hvert museum, de vises i, end det tidligere var tilfældet.
Således har ARoSs forrygende udstilling om ‘Bacon, Freud and the London painters’, der kan ses frem til 4. februar, været forbi både Los Angeles og Malaga, før den kom til Aarhus og gennemgik undervejs adskillige forvandlinger, idet hvert udstillingssted lagde deres egen vinkel på værkerne. Og når den rammer Tate Britain i det tidlige forår vil den blive tilføjet flere værker, så fokus i (endnu) højere grad bliver på menneskekroppen, sådan som den fremstilles af de kunstnere, der blev kendt som ‘The London School’.

 

Se min anmeldelse af ‘Bacon, Freud and the London painters’ ved at klikke her …

‘All Too Human – Bacon, Freud and a Century of Painting Life’, Tate Britain, Mill Bank, 28. februar til 27. august.

 

Giovanni Bellini: ‘Madonna med det lille Jesusbarn’. © Gemäldegalerie der Staatlichen Museen zu Berlin – Preußischer Kulturbesitz / photo: Jörg P. Anders

Man kan således selv vælge, hvor man vil se en given udstilling, og, i de fleste tilfælde, hvilken vinkel man finder mest interessant. Det gælder adskillige af årets udstillinger, blandt dem ‘Mantegna and Bellini – Masters of the Renaissance’ om to af renæssancens helt store kunstnere, der kan opleves enten på National Gallery i London eller, hvis man kan vente til 2019, på Gemäldegalerie i Berlin.

 

‘Mantegna and Bellini – Masters of the Renaissance’, National Gallery, Trafalgar Square, London, 1. Oktober til 27. januar, 2019, derefter: Gemäldegalerie, Matthäikirchplatz, Berlin, 1. Marts, 2019 til 30.juni, 2019

 

Caspar David Friedrich: ‘Vandringsmand over tågehavet’, omkring 1817. © SHK/Hamburger Kunsthalle/bpk, Foto: Elke Walford

Andre udstillinger vises kun et enkelt sted, men derfor kan de godt omhandle bevægelse, sådan som det sker, når Alte Nationalgalerie i Berlin ser nærmere på ‘Wanderlust’. Temaet er kunstnernes vandringer i naturen, som blev en populær aktivitet omkring år 1800, hvor man, inspireret af blandt andre filosoffen Jean-Jacques Rousseau, søgte tilbage til naturen.
I Alte Nationalgalerie følger man således i sporene på kunstnere fra Caspar David Friedrich over Gustave Courbet til Paul Gauguin, der alle, på hver sin måde, brugte naturen som både motiv og metafor.

 

‘Wanderlust’, Alte Nationalgalerie, Bodestrasse, Berlin. 10. maj til 16. september

 

Alphonse Mucha: ‘Kunsten – Dans’, 1899 © Mucha Trust 2018

Naturen, i stærkt stiliseret og dekorativt format, finder man også hos Alphonse Mucha, som Arken har på plakaten allerede i foråret. Og skulle man her blive grebet af en af art nouveau’ens absolutte mestre, kan man se mere til ham i sensommerens Paris, hvor Musée du Luxembourg viser en stor udstilling af Muchas værker.

 

‘Mucha’, Arken, Skovvej 100, Ishøj. 3. februar til 3. juni
’Alphonse Mucha’, Musée du Luxembourg, 19 rue de Vaugirard, Paris. 12. september til 27. januar, 2019

 

Kirstine Roepstorff: vævning, 2017.

År 2018 byder også på danske kunstnere, der udstiller i udlandet. Ganske vist viser Charlottenborg den hidtil største soloudstilling af Kirstine Roepstorff værker, der blandt andet omfatter en nyredigeret version af hendes ikke særlig anmelderroste bidrag til Venedig Biennalen sidste år, men hun dukker også op på gruppeudstillingen ‘Known Unknowns’ i Saatchi Gallery. Hvornår udstillingen vises ligger endnu ikke fast, hvilket også er tilfældet for ‘Kaleidoscope: A Decade of New Art’ samme sted, der kommer til at inkludere bidrag fra kunstkometen Peter Linde Busk.

 

Kirstine Roepstorff, Charlottenborg, Nyhavn 2, København. 16. juni til 12. august
‘Known Unknowns’, Saatchi Gallery, Duke of York’s HQ, London. Datoer endnu ikke oplyst.
‘Kaleidoscope: A Decade of New Art’, Saatchi Gallery, Duke of York’s HQ, London. Datoer endnu ikke oplyst.

Se min seneste anmeldelse af Peter Linde Busk ved at klikke her …

 

Danh Vo: ‘She was more like a beauty queen from a movie scene’ fra 2009. Collection of Chantal Crousel. Photo: Jean-Daniel Pellen, Paris

Til gengæld er der ingen tvivl om datoen, når det kommer til danske (men vietnamesiskfødte) Danh Vos første store soloudstilling i USA, der vil sno sig op gennem det ikoniske Guggenheim Museum i New York. Blandt de tidligste af Vos værker finder man ‘Vo Rosasco Rasmussen’ fra 2003-2005, hvor Vo giftede sig med (og senere blev skilt fra) en række venner og bekendte, for derved at kunne tilføje deres efternavne til sit eget.
Præsentationen spænder over femten år og omfatter installationer, fotografier og diverse værker på papir. Ikke helt overraskende er der særlig opmærksomhed omkring de værker, der undersøger USA som både stormagt og målet for manges drømme. Og så kunne udstillingens titel også fungere fint som overskrift for kunståret 2018, for den hedder: Take My Breath Away!

 

Danh Vo: ‘Take My Breath Away’, Solomon R. Guggenheim Museum, 1071 5th Avenue, New York. 9. februar til 9. maj

 

Bookmark permalink.

Lukket for kommentarer